Duurzame mobiliteit

We willen meer snelladers in de stad. Mobiliteit moet zo duurzaam mogelijk zijn. De gemeente kan niet-elektrische scooters niet verbieden. Wij zouden wel graag willen dat alle scooters elektrisch zijn.
De luchtkwaliteit in Gouda is de afgelopen jaren verbeterd, maar dit moet en kan nog beter. Daarom wil D66 emissievrije stadsdistributie. Dat zorgt voor minder verkeersbewegingen en is een schonere, stillere en lichtere vorm van vervoer. Per 1 januari 2025 geldt er een landelijk verbod op snorfieten op benzine. D66 is voorstander van het instellen van milieuzones.
CO2 vermindering. Minder vervuiling. Minder lawaai.
Niet eens met een verbod op niet-elektrische scooters. Daar zit de vervuiling niet.
Eens, zolang dit niet leidt tot wegpesten huidige autopark. Transitieperiode moet voor iedereen te doen zijn
Toegankelijkheid: Stimuleren van fiets, OV en elektrische auto's. De gemeente moet voortrekker zijn op het gebied van duurzaamheid, door bijvoorbeeld duurzame eisen te stellen aan aanbestedingen, vervoer CO2-vrij te maken.
Wij stellen fietsen en wandelen voorop. Dat is goed voor de klimaatopgave en schone lucht in de stad. Met stadsdistributie kunnen we ook zware vrachtwagens weren uit onze kwetsbare stad. Verbod van vervuilende scooters levert meer veiligheid op voor fietsers en wandelaars en verbeterd de kwaliteit van de lucht.
Duurzaamheid belangrijk om fossiel gebruik te dempen.
Maar het verbieden van niet elektrische brommers is onuitvoerbaar. Ontmoedigen van de aanschaf is een betere optie. Net als het stimuleren van maaltijdbezorging op (elektrische) fietsen.
Om een stad te creëren die fors bijdraagt aan de klimaatdoelen en tegelijkertijd gezonder en aantrekkelijker wordt, moeten we het gebruik van gemotoriseerde voertuigen sterk terugdringen en ruimte creëren voor voetgangers, fietsers en het OV.
De SGP zet zich in voor goede en veilige fietsroutes in en om Gouda. Een fossielvrij binnenstad transport is goed, maar mag niet te koste gaan van ondernemers in de binnenstad. Voor een verbod op niet-elektrische scooters is landelijk beleid nodig.
Het verduurzamen van onze mobiliteit is wenselijk, dit dient wat ons betreft vooral via positieve stimulatie en goede faciliteiten te gebeuren. Wel moeten we voorkomen dat Gouda onbereikbaar wordt voor mensen die zich geen duurzame mobiliteit kunnen veroorloven. Dit betekent dat er ook ruimte moet blijven voor de privé-auto.
Wij stimuleren gebruik van fietsen en ov, ook het duurzaam bevoorraden van winkels vinden wij belangrijk. Wij zijn voor het aanleggen van laadpalen, mits daar draagvlak voor is in de buurt. We zijn voorlopig niet voor het verbieden van niet-elektrische voortuigen