Bericht

Zonnepanelenactie voorbij. Wat nu?

Geplaatst op 29 augustus 2022, 22:01 uur
Illustration

Veel bewoners zitten met keuzestress bij de wens om zonnepanelen te laten plaatsen. Dat probleem speelt al enkele jaren. Om medebewoners te helpen is in najaar 2021 een campagne voorbereid, met drie zonnepanelen pakketten en een publiciteitscampagne. Deze actie werd snel opgezet om op de Duurzaamheidsadag van 6 november 2021 in de St Jan een aanbod te hebben. Een korte belronde om Goudse bedrijven te polsen, leverde op die korte termijn geen kans om met hen een pakket samen te stellen. Ze waren klein en druk. Vanwege positieve ervaringen in Plaswijck schakelden we de Woonwijzerwinkel uit Rotterdam in. Zij werken samen met Solar Engineers uit Den Haag, die op dat moment capaciteit hadden voor offertetrajecten en voor uitvoering. De Woonwijzerwinkel stelde hun standaard keuzemogelijkheden voor: eenvoudig, duurder en een topproduct. De actie zou vier maanden lopen, maar werd verlengd tot ruim 7 maanden, met tussentijds een geringe prijsverhoging vanwege marktontwikkelingen.
Op de duurzaamheidsdag waren flyers beschikbaar. Verder werd op kleine schaal reclame gemaakt via het Energienetwerk en via de website en een nieuwbrief van energiecooperatie Kort Haarlem. Het eerste project werd gedocumenteerd in een kort filmpje. 
 
De actie ontstond onder een slecht gesternte. In Plaswijck was de tijd niet rijp om de actie te ondersteunen. Vanuit Achterwillens kwam commentaar op de prijs en over moeite die het kostte om de korting van €25 per paneel apart terug te krijgen. Gevolg was dat men daar niet ging werven. Uiteraard kan de gemeente Gouda dit soort tegen de commercie leunende acties niet actief promoten.

Het aantal projecten dat via de Woonwijzerwinkel in de periode november 2021 tot mei 2022 werd geregistreerd bleef steken op 20.
Dat werving met persoonlijke aandacht wel degelijk effect heeft, blijkt wel uit Kort Haarlem, met zover bekend een kwart van de respons.
 
Wat leren we ervan:
• een goede samenwerking tussen alle actieve energiewerkgroepen is nodig
• bekende regionale bedrijven inschakelen (er zijn er minstens zes, inclusief uit Den Haag en Utrecht)) 
• met hen overleg voeren over procesgang, productkeuzes, prijsvorming inclusief aanpassing meterkast en offertetraject plus uitvoering
• zorgen voor een breed gesteunde informatiecampagne, langdurig en met aanpassingen aan veranderende omstandigheden
• gemeentebreed opzetten, met Energiecooperatie Gouda als regie-voerende partij, liefst samen met het Duurzaamheidsplatform Gouda (DPG), waarin bedrijven met elkaar kunnen afstemmen
• een campagne buurtgericht uitvoeren, omdat sommige mensen behoefte hebben aan ontzorgen door bekenden 
 
Landelijke acties via Vereniging Eigen Huis of de Consumentenbond of commerciële organisaties werken voor tal van bewoners even goed. Dat is uiteraard geen probleem: help jezelf zoveel je kunt! 
 
Intussen is een brief uit naar regionale bedrijven met de vraag om actuele informatie over in september 2022 beschikbare producten en prijzen voor een viertal standaard dakopstellingen. Er is al een lijst van bewoners die om bemiddeling vragen. Bij energieadviescoaches komen ook veel vragen binnen. Het wordt tijd voor ontzorgen!


Documenten
Deel dit: